Häromkvällen såg jag ett avsnitt i TV serien ”The Crown” som berörde mig starkt. Känslan satt kvar en lång stund efteråt och jag fick en emotionell påminnelse om vad jag värdesätter.
Idag pratar många om att det är viktigt att beröra. Oavsett om det gäller kunder, åhörare eller publik. Själv ger jag kurser i ”Presentationer som berör”. Jag har också genom mina konstnärliga yrken skådespelare, lärare i scenisk gestaltning och manusförfattare arbetat i upplevelse-branschen i mer än trettio år.
Varför är det viktigt att nå sin publik känslomässigt? Räcker det inte med att få dem att tänka?
När vi ser en film, eller lyssnar på en berättelse och känner något väldigt starkt så vet vi vad vi värdesätter. Våra värderingar är relationella, de står alltid i relation till något annat. Det är så vi lär känna vilka värderingar vi har. Först när våra värderingar står i konflikt med varandra vet vi vilka som verkligen ligger oss närmast om hjärtat. Men berättelser som berör oss starkt ger oss en möjlighet att få kontakt med vad som är överordnat och underordnat i våra liv.
Manusförfattare bör veta vad som är mainplot och subplot och bör ha en ”god smak” när den väljer mellan olika alternativ i sin berättelse. Konstelever får lära sig, genom värdestudier vad som är underordnat och överordnat i nyanserna mellan svart och vitt för att skapa tredimensionella bilder. En professionell skådespelare berömmer inte alltid en kollega med ”Vad bra du var” utan ibland med orden” Vilka bra val du gjorde”. Utan medvetenheten om vad den övergripande viljan och handlingen är, skulle inte dessa utsökta val kunna göras.
Den världsberömde regissören Peter Brook hyllar sin förmåga att bli uttråkad när han bevittnar någon repetition inför en premiär eftersom den talar om att något är fundamentalt fel.
Har vi blivit känslomässigt berörda påminns vi om vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt. Med djupt engagemang och konstnärlig erfarenhet får konstnären förmågan att göra smakfulla val. I konstens värld översätter man ibland detta till ”att hitta sanningen” i scenen eller verket.
Detta gäller även för sammanhang i företag eller organisationer. Sanningen berör.